Předkládaný projekt Communication Skills Development - Best Practice směřuje k nácviku komunikačních dovedností studentů učitelských studijních programů ČVUT MÚVS, pokrývá okruh podpory pedagogické práce akademických pracovníků, profilace a inovace studijních programů na úrovni předmětu U51E0301 Psychology of Negotiation. Předmět je zařazen jako povinně volitelný do studijního programu Specializace v pedagogice, vyučovaný v cizím jazyce. Hlavním cílem je zkvalitnit jazykové i odborné kompetence studentů v oblasti verbální a nonverbální komunikace na bázi případových studií, ve spolupráci s oddělením jazykových studií.

Výstupem projektu Communication Skills Development - Best Practice bude multimediální studijní opora, která kombinuje jak textovou část, tak i praktická cvičení formou videoprezentací. Studijní opora bude využívána v rámci cvičení, studenti budou vedeni k evaluaci případových studií i vlastních vystoupení před kamerou. Cílem dílčího úkolu IP projektu je rozvoj kvality studijního předmětu U51E0301 Psychology of Negotiation, jsou zohledňovány individuální styly učení, podporuje se samostatnost studentů kombinované formy, jsou stimulovány emoční aspekty učení. Výše formulované cíle jsou implementovány tak, aby došlo k optimálnímu průniku tradičních a moderních metod vzdělávání, za podpory prostředků ICT.

Moderní trendy ve vzdělávání jsou charakteristické celkovým posunem k využití digitálních technologií.  Ve vysokoškolském vzdělávání rozšiřují technologické inovace možnosti učení v závislosti na efektivním využívání elektronického učebního prostředí s důrazem na e-learning, m-learning, e-twinning, MOOC, sociální sítě, educasting, sdílené elektronické studijní opory prostřednictvím služeb cloud computingu apod. Zvlášť výrazně tyto inovace akcelerují rozvoj distančního vzdělávání a kombinovaných forem vysokoškolského studia, příp. DVPP a obecně tedy i rozšiřování kvalifikace pedagogických pracovníků.

Hlavním cílem výzkumného záměru je nalézt odpověď na otázku, jaké možnosti nabízejí technologické inovace a trendy v oblasti informačních a komunikačních technologií v přípravě učitelů technických předmětů a učitelů praktického vyučování a odborného výcviku pro výkon funkce pedagogického pracovníka.

 

Projekt se orientuje v teoretické rovině na možnosti zvyšování motivace studentů učitelství ke studiu učitelství na technické univerzitě. Výzkumná sonda se specificky zaměří na postoj studentů učitelství k prostředkům ICT v kontextu dalších didaktických kategorií. Významným prostředkem jsou inovativní metody a formy výuky, které kladou důraz na využití informačních a komunikačních technologií a prvků činnostního učení. Projekt vychází z kombinace extenzivního a intenzivního směru bádání.

Naší aspirací je identifikovat úlohu a didaktickou funkci prostředků ICT pro úspěšný rozvoj informatického myšlení v kontextu připravovaných změn RVP, stejně tak i s ohledem na trendy integrace žáků s určitým postižením, resp. znevýhodněním, kde je zdůrazňována úloha inkluzivního vzdělávání, které se stalo povinnou složkou pregraduální učitelské přípravy dle standardů MŠMT ČR, resp. metodických materiálů NAÚ ČR.

 

Vedle výzkumného bádání budou v rámci projektu FVP MŠMT pro rok 2019 realizovány formou seminářů aktuální témata českého školství s tuto specifickou oblastí zájmu.